Horváth Renáta grafikus
Horváth Renáta grafikus

HORVÁTH RENÁTA

#grafikus #webdesigner


MIÉRT NINCS LOGÓ KÉTEZERÉ’?

Úgy érzem, szükség van arra, hogy ezt a cikket megírjam..
Miért pont kétezer? Ez ugrott be! Lehetett volna három-vagy négyezer is, a lényeg, hogy kis összegekről fogunk most értekezni és a logótervezés folyamatáról. Arról, hogy miért nem csinálunk/csinálok egy koktél áráért logót. Kétezer forint. Nem sok mindenre elég. Az egyszerűség kedvéért most tekintsük ezt egy órányi munkáért kapott bérnek. Elkészül egy logó egy óra alatt? Naná, hogy nem! Tiszta nyereség ez az összeg? Nem, sajnos nem az.

Ahhoz, hogy helyesen tudjuk megítélni egy árajánlatban kapott árat, ismernünk kell legalább nagyjából a folyamatot, ahogy a kész produktum megszületik. Egy logó elkészítése esetében nem azt az időt kell megfizetni, amennyi idő alatt a végleges verziót egy gyakorlott kéz újrarajzolná. A teljes folyamatot kell megfizetni. Azt, amikor a megrendelő logó iránti vágyából eljutunk a kész logó átadásáig.
Saját magamból fogok kiindulni…

Esetemben a leghosszabb folyamat a briefre reflektálva a megfelelő ötletet megtalálni (a fejemben, szárnyaló fantáziám segítségével). Nem feltétlenül a gép előtt ülve kezdődik meg ez a folyamat. Más tevékenységek végzése közben is vissza-visszatérhetnek a gondolataim az aktuális logótervezési feladatomra. Sosem hagyom ki az inspirálódást sem. A netet böngészve keresek logókat, amik az adott témához passzolnak. Ez két dolog miatt hasznos. Egyfelől látom, hogy mások hogyan nyúltak a témához. Tovább gondolkozhatok egy séma mentén, vagy egyszerűen csak beugrik a logókat nézegetve a nagy ötlet és felkiálltok, hogy „erre miért nem gondolt eddig senki?!”. (Na, jó.. maximum magamban kiabálok, kívülről csak annyi látszódhat, hogy vettem egy nagy levegőt.) Szintén fontos lehet, hogy lássam miyen logók léteznek már. Ha például két betűt kell összeolvasztani, akkor ott már nehéz lenne feltalálni a spanyolviaszt, ellenben arra figyelni kell, hogy ne ugyanolyat készítsek, amilyen már van. Tegyük fel, hogy papírra már felfirkáltam néhány vázlatot, amik az előbb leírt tevékenységek eredményeképp kerültek a lapra. Ekkor elkezdem megrajzolni (géppel). Vagy tetszik és tovább rajzolok, vagy elvetem az öltetet. Utóbbi esetben ismét agymunka és elmélkedés következik. Ha megvan végre a forma, akkor színezek, betűtípust választok.
Mikor úgy érzem, hogy megfelelő, elküldöm az ügyfélnek. Az ügyfél visszajelez. Előfordulhat, hogy egyáltalán nem kér módosítást. Máskor kér módosításokat, de végül marad a legelső verziót. Aztán olykor nem elég egy ötlet és kér újabbat. A legutolsó fejezet a történetben a logó átadása többféle formátumban.

Azt hiszem, nem kell magyaráznom, hogy ezeket a lépéseket nem lehet egy óra alatt végig zongorázni.

Az az összeg ráadásul, amit árajánlatként adunk, bruttónak tekintendő. Ebből fogunk adózni. A munkánkhoz kapcsolódnak költségek: áram, eszközök, számlázáshoz kapcsolódó költségek, könyvelő és így tovább. A profitunk jóval kevesebb lesz.
Sok ügyfél egyszerűen csak nem ismeri a felvázolt folyamatot, nem gondolja végig, nem látta. Nekik szólt elsősorban ez a cikk. Persze, simán vannak olyanok is, akik egyszerűen csak lenézik a grafikusi munkát/tevékenységet. Őket igyekszem elkerülni.
Aláírom, hogy nem lehet egyszerű a sok portfólió és sokféle ár között eligazodni és választani valakit, aki majd elvégzi a munkát. Hatalmas a szórás az árak tekintetében. Lesz ingyé’ és 200 ezres ajánlat is ugyanarra a munkára. Próbáltam úgy meghatározni az áraimat, hogy megfizethetőek legyenek, de nekem is megérje. Mert ebben hiszek! Abban, hogy mindkét fél elégedettsége szükséges ahhoz, hogy egy projektet sikeresnek tekinthessünk.

Árajánlatkérés: info@kreativ-grafikus.hu