Horváth Renáta grafikus
Horváth Renáta grafikus

HORVÁTH RENÁTA

#grafikus #webdesigner


GYAKORI KÉRDÉSEK

Vannak olyan kérdések, melyek újra és újra előkerülnek az ügyfelekkel való kommunikáció kapcsán, jellemzően az együttműködés elején. Ebben a cikkben ezeket szeretném megválaszolni.

1. Milyen információkra lehet szükségem a munkához? Mi az a brief és mit kell tartalmazzon?

A brief egy dokumentum, mely a munka elvégzéséhez szükséges információkat tartalmazza. Akár már árajánlatkor érdemes lehet átküldeni, de akkor még elég lehet egy rezümé, egy rövidített verzió. Mit kell tartalmazni egy briefnek?

Mindenképpen tartalmaznia kell a céged/terméked leírását, jellemzését. Érdemes szót ejteni a piaci helyzetről, konkurenciáról. A rövid és hosszú távú célok is fontosak lehetnek. Ki a célközönség, kiket céloztok meg. (Ez is fontos lehet, mondjuk egy weboldal megtervezésnél. Ha jellemzően az idősebbek a célcsoport, akkor még inkább fontos, hogy könnyen használható, áttekinthető legyen az oldal, nagyméretű gombokkal és feliratokkal is segíthetjük a felhasználókat.) A feladat leírása a legfontosabb rész, itt kell a legrészletesebbnek lenned! Az elképzeléseket, elvárásokat egyértelműen meg kell fogalmaznod már az elején. Mivel grafikáról van szó, biztos szó esik a stílusról. Kicsit tetszik/nem tetszik dolog ez. Szereted a minimalista designt, vagy épp az élénk színeket kedveled? Bármilyen ízléssel is rendelkezz, nem érdemes magadban tartani, mert sokat segíthet a munkámban. Egyértelmű célom az ügyfeleim elégedettsége, és ez csak úgy jöhet létre, ha tetszik nekik, amit készítettem. Azonban nem árt azt is megemlíteni, hogy olykor a célközönség felülírhatja a személyes ízlést. A praktikum pedig felülírhatja a designt. Hol és milyen formában jelenhet meg az adott grafika. Hímezve is lenne vagy kizárólag a honlapon lesz látható? Erre kérdésre is érdemes kitérni a briefben.

2. Mi a munka menete?

Nyilván projektfüggő, és minden grafikusnál más. Az első fázis az információgyűjtésé. Itt kap kulcsszerepet az első kérdésben taglalt brief. Ezen felül is szoktam kérdezni, ennek hiányában pedig csak kérdezni tudok. A második fázisban pedig munkának látok. Logótervezésnél nem készítek vázlatokat, rögtön egy (vagy több) kész logóval érkezem. Sok esetben már az első verzió elfogadásra kerül, máskor módosítani kell. Egy korábbi cikkemben hosszabban is kifejtettem a logóra vonatkozóan ezt a kérdéskört: itt. Webdesign esetében mindig egy monitoros felbontásra megtervezett főoldallal kezdünk. Várhatóan ennél a résznél lehet a legtöbb módosításra számítanom, hiszen itt alakul ki a design. Ha a főoldal elfogadásra kerül, akkor jöhetnek az aloldalak. Szórólapnál, facebook borítóképeknél és egyéb munkáknál sem készülnek vázlatok, hanem az információk ismeretében akár már rögtön használható produktum jön létre. Egy-két módosítási kör után a fájlok átadása, számlázás és fizetés következik.

3. Szükség van személyes találkozóra?

A grafikai munkák távmunkában elvégezhetőek, valójában semelyik munkafázisban nincs szükség személyes jelenlétre vagy kommunikációra. Az ország másik feléről vagy akár külföldről is érkezhetnek megbízások, ugyanúgy sikerrel fognak zárulni, mintha többször konzultáltunk volna „face to face”.

4. Mi történik, ha nem tetszik, amit neked terveztem?

A munka megkezdése előtt átolvasom a briefet, illetve kérdezek. Nagyon félre kellene értenünk egymást ahhoz, hogy nagyon félrelőjek. Szoktam még azt is kérni, hogy az ügyfél mutasson olyan grafikai anyagokat, amelyek tetszenek neki, mert mutatni könnyebb, mint körülírni. Már árajánlatkor szoktam módosítási köröket emlegetni. Az első verzión lehet kérni módosítást. A módosítás soha nem újratervezést jelent a nulláról, de erre valószínűleg nem is lehet szükség. Ami nagyon fontos, hogy ha van bármilyen elképzelésed, azt írd meg nekem. Később kellemetlen lehet, ha előállok egy tervvel és azt kapom visszajelzésként, hogy „nem ilyet képzeltem” – mikor ugye az elején azt mondtad, hogy semmi elképzelésed nincs.